tisdag 15 juli 2008

Mina tvångstankar

För några dagar sedan försökte jag skriva lite om traditioner. Det blev lite tunt. I kommentarerna halkades det dessutom runt lite bland traditioner som lutade aningens mot tvångstankar. Jag måste erkänna att jag själv känner mig mer inspirerad att skriva om tvångstankar. En sån trasig samling vi är. =)

Jag har funderat lite över mina tvångstankar. Jag listar dem här nedan. Jag får kanske återkomma med kompletteringar längre fram…

Det finns två namn (nej jag säger inte vilka), som jag reagerar på. Lyckligtvis tillhör det ena namnet en person i utmarkerna av min bekantskapskrets, snarare kompis kompis-status. Det är dessutom ett ovanligt namn. Sägs detta namnet måste jag säga ”Ko”.
Det andra namnet är lite mer vanligt. En person som ibland hörs i radio har det namnet. Råkar jag höra det så måste jag säga ”Palmgalt”.
Det finns dessutom ett livsmedel, som när det nämns, triggar mig att säga ”konservöppnare”. Det är dock inte lika ”allvarligt” som de två tidigare. Det måste sägas med rätt tonfall och av rätt person.
Egentligen är de här inte speciellt tvingande någon av dem. De började alla som skämt, men hänger kvar, fastän de för längesedan har upphört att vara roliga, men jag vill säga dem. Kanske är det en tvångstanke i vardande?

Jag måste använda ett gitarrplektrum tills det går helt sönder innan jag får börja med ett nytt. Det spelar ingen roll hur slitet det är. Hmmm, det kanske snarare är snålhet än en tvångstanke?
Hur som helst så har jag nyligen börjat slänga alla plektrum i en hög och tar bara ett på måfå, när jag ska spela. Det är alltså en tvångstanke på utgående.

Jag har dock en tvångstanke som handlar om femmans växel på bilen. Jag är ganska snabb med att växla upp till femman, när jag kör. Ekonomisk körning, ni vet. Därför kan jag inte förstå varför jag ibland, när jag kör på motor- eller huvudväg, blir osäker på om jag verkligen har lagt in femman. Även om jag ser på växelspaken att det är högsta växeln som ligger i och jag hör på motorljudet att det är så, så kan jag inte släppa tanken på att det ändå kanske är så att jag kör i 110 km/h på fyrans eller Gud förbjude, treans växel.
Har jag väl tänkt tanken så är det kört (ofrivillig vits). Jag måste ta ner växelspaken i friläge och sedan bestämt lägga in femman igen.
Givetvis kan jag inte låta bli klassikern bland tvångstankar: Jag måste låsa bilen flera gånger så att den verkligen är låst. Dock har jag av någon anledning inte några problem med ytterdörren. Den vet jag om den är låst eller ej.

Vad tycker ni? Är mina tvångstankar lika lama som mina traditioner? Hur är det med era tvångstankar? Skriv dem som kommentarer eller skriv egna blogginlägg.
Ja, det är en uppmaning!

5 kommentarer:

Anonym sa...

:) Vi delar visst några tvångstankar.
Har ett namn som jag reagerar lite extra på har ingan aning om varför. Femmans växel måste jag göra samma sak med som du.

Jag har svårt att ha udda saker omkring mig. Alltså måste slå in två spikar i väggen för att det inte ska vara udda bakom. Udda tal är jobbiga.
När jag är hos en viss släkting måste jag ha hunnit ett visst antal steg innan porten går igen, om jag misslyckas måste jag göra om det.
Är jag ute och går och äter på något mindre och tappar måste jag genast tappa en till om det är ett udda antal på marken. *suck* (slösar ju ännu mera)
När jag äter tuggas maten varannan höger sida varannan vänster. Är det t.ex gurkbitar i maten blir det en gurkbit på höger sida sen en på vänster. (Låter ju inte klokt när man ska försöka skriva ner det.)

Borde kanske skaffa mig tvångstankar ang. låsa bilen eller inte. Urkass på att låsa bilen.

Anonym sa...

Oj, det här är verkligen ett minerat område. Kan bara nämna att jag måste kolla spisen hundrafemtielva gånger innan jag går hemifrån. Ibland kan det hända att jag måste gå tillbaka in och kolla när jag redan lämnat hemmet.

Pysseliten sa...

Hua, det här måste jag fundera på. Jag lämnar ofta bilen olåst (till karlslokens stora bedrövelse), kör automatväxlat och känner nästan bara folk med väääldigt konstiga namn. Får tvångstankar när Madonna släpper ny platta, måste köpa... Nä, duger inte, jag måste tänka lite mer.

Anonym sa...

Mycket nära tvångstankarna ligger ritualerna. Att man måste göra något i en viss ordning, på ett visst sätt.

Anonym sa...

Har ett litet tillägg.
En tvångstanke eller iaf en kraftig impuls är att alltid säga det jag vill ha sagt. Biter mig därför ofta i tungan när jag försöker hålla emot. Är mäkta stolt när jag klarat det. :D