onsdag 28 januari 2009

Mormor och hennes 2,4% hjortron och 2,4% äpple

Idag ska vi titta lite på livsmedel och framför allt var som finns i de livsmedel som vi köper och sedan äter.
Yoghurt är riktigt gott. Det finns nästan alltid yoghurt i vår kyl. Just nu har vi en vaniljyoghurt från Valio. Valio har just en produktlinje med olika sorters vaniljyoghurt som utöver vanilj innehåller diverse frukt- och bärblandningar. Den som står här på bordet har hjortron och äpple i sig.


Jag ska säga som det är: Det är väldigt god. Jag har redan ätit en ansenlig mängd, men nu får jag allt spara lite till barnens kvällsmat.

Jag kollar lite på förpackningen. Även om jag inte har någon som helst anknytning till reklambranschen så tycker jag att det är intressant att se hur företagen marknadsför sina produkter och sig själva. Inte sällan blir det rena snömoset.
De som tillverkar livsmedel vill gärna ge en bild av produkter som tillverkas på samma sätt som för hundra år sedan. Ord och fraser som genuin, traditionell och som förr i tiden dyker ofta upp. Valios vaniljyoghurt med hjortron och äpple slår in på just det spåret:
Jovisst, nu ser vi henne där framför oss. Gamla mormor i förkläde och minsann står hon inte och rör i det stora yoghurttråget.
Låt oss titta på innehållsförteckningen vad kärringen har i sin yoghurt!

  • Högpastöriserad mjölk
  • Bärberedning (socker, vatten, hjortron, äpple, förtjockningsmedel (modifierad majsstärkelse och guarkärnmjöl), aromer (bl.a. vanilj och vanillin), surhetsreglerande medel (natriumcitrat))
  • Laktasenzym
  • Yoghurtkultur
  • Lactobacillus acidofilus
  • Bifidobacterium sp.
  • D-Vitamin
Valio vet också att berätta att yoghurten innehåller 2,4% hjortron och 2,4% äpple.

Det lustiga är att jag får massor av minnesbilder av hur det var när mormor kokade yoghurt. Vi barnbarn brukade flockas omkring henne när hon med triumf i rösten deklarerade att nu skulle det minsann bli yoghurt. Det gjordes eld i vedspisen, och sedan fick vi hjälpa mormor att hämta ingredienserna.
Jag sprang ner i källaren och hämtade förtjockningsmedlet som stod i en säck bredvid potatisen. Lillebror tog fram natriumcitrat som fanns i vedlåren. Småkusinerna fick i uppdrag att hämta laktaenzym som stod i en plåtburk i skafferiet.

Därefter började det roliga när vi rörde ner allt i den stora grytan. Mormor var väldigt petig med att allt skulle vara med. Grannfrun gjorde yoghurt utan förtjockningsmedel, natriumcitrat och Laktasenzym men det fnös mormor åt. Hennes mamma och hennes mammas mamma hade använt det här receptet så det var så det skulle göras yoghurt och därmed basta!
Vi turades om att röra om med sleven. Det var dock alltid mormor själv som rörde ner bären och frukten. Hon höll det nämligen som mycket viktigt för resultatet att det exakt skulle vara 2,4% hjortron och 2,4% äpple. Gud nåde den som var för generös med hjortronen!

Jag får alltså ge Valio rätt i sin marknadsföring. Alla mormödrar, födda på tidigt 1900-tal, håller säkert med.

12 kommentarer:

Pysselitens karlslok sa...

När du nu är inne på ämnet "vad innehåller det vi äter" vill jag gärna tillägga att jag undrar varför det är 36% fetthalt och guarkärnmjöl i vispgrädde i förpackning med skruvlock och en fetthalt på 40% och inget guarkärnmjöl i vispgrädde i förpackning utan skruvlock? Och varför finns det mellangrädde, matlagningsgrädde och minigrädde och mikrogrädder och nanogrädde när skillnaderna mellan grädderna verkar vara mängden vatten och mängden förtjockningsmedel? Jag köper genomgående vispgrädde utan guarkärnmjöl och blandar med vatten eller mjölk till den smak jag vill ha och tillsätter sedan det förtjockningsmedel som jag trivs med. Minigrädde är dyrt vatten som man måste bära hem. (hepp, en seriös kommentar)

Superkex sa...

Det är tur att jag inte är i reklambranschen. Vilket förakt för sig själv odlar man inte genom att sitta och fabricera ihop sånt fejk hela dagarna?

Anonym sa...

Visst är det härligt att äta äkta mat?.......

Anonym sa...

E-nummer är så goooooda...*mums*
Godis är inte gott utan ett dopp i schellack och vax!

Anonym sa...

Tänk att jag har likadana minnen, fast det i mitt fall rörde sig om farmor.

Anonym sa...

Just laktasenzymet är jag tacksam för då min egen kropp inte producerar tillräckligt. Den tillsatsen gör att jag kan äta yoghurten som trots allt är god och nyttig även om den givetvis kunnat vara bättre. Att köpa laktasenzym på Apoteket och själv tillsätta är svindyrt!

(Jag är alltså laktosintolerant.)

Anonym sa...

Som Ricky Martin brukade sjunga:
Valeoleoleo laa....

Anonym sa...

Den där majsstärkelsen som används som förtjockningsmedel är billigt skit som tillsätts för att man tagit bort en massa fett ur yoghurten och då blir den för vattning annars. Nåt som jag kommer ihåg från boken "Den hemliga kocken" i alla fall. Rekommenderas varmt om du inte läst den. Man blir heligt förbannad om inte annat.

Howdy Sailor sa...

"Förtjockningsmedel" är antagligen en pedagogisk beskrivning på en väldigt stor molekyl. Och ändå känns den så hotfull ...

Du har som vanligt förmågan att muntra upp mig nåt alldeles otroligt!

E sa...

HaHaHa ...du är enastående. Jag skrattar högt här i min ensamhet.

Anonym sa...

Jättekul skrivet! Haha, kan se allt framför mig......Men jag håller med Mrarboc, bra att det är laktasenzym tillsatt för oss laktosintoleranta. Att inte kunna bryta ner mjölksockret ger h****es
ont i magen.

Vardagslyx... sa...

Ja jävlar vilket härligt inlägg!
När jag inte nyser så skrattar jag högt, ...fast då hostar jag.