måndag 30 juni 2008

Nedslag på min arbetsplats

En kollega som slutar idag, kommer förbi och vill försäkra sig om att hennes jobb på webben kommer att slutföras av mig. Jag berättar att jag själv försvinner härifrån den 31/8 men lovar att se till att någon annan tar över.
Jag säger inget om att hennes arbete antagligen är förgäves, eftersom ännu en omorganisation av IT kommer någon gång efter sommaren. Det är hennes sista dag på jobbet , så varför stampa på hennes plikttrogenhet? "Lugn, dina sidor är i säkra händer."
Snart ska jag gå ut i lunchrummet och äta glass, som hon bjuder på. Jag vet inte ens vad hon heter…

Sedan förra veckan sitter jag i en annan byggnad. Tittar jag ut genom fönstret så kan jag se huset, som jag satt i tidigare. Det ser ut som en institution eller ett sjukhus. Inte ens i miljonprogrammet ser husen så fruktansvärda ut längre.
Staketet utanför förstärker anstaltsimagen. Nu när jag sitter på utsidan, kan man säga att jag är försöksutskriven då?

Inga kommentarer: