tisdag 3 juni 2008

Ers Kungliga Höghet Westling

Jag såg sista kvarten igår av programmet om kungahuset i SVT. Det var väldigt roligt. Att ha en monarki i en modern, västerländsk demokrati är ju hög komik i sig. Att sedan höra vuxna människor med allvar i blick förklara varför detta statsskick är bäst för Sverige blir extra roligt.
Vad sägs om "Visst är det trevligt med någon som sammanfattar året i ett jultal?". Jovisst, en sån jäkla tur att vi har en kung som lyckas hanka sig genom ett tal, som han inte skrivit själv. Hurra...


Det fick mig att minnas när kungen i någon sorts "nu får vi spotta i nävarna och ta i lite", i ett jultal 2001 eller 2002 mitt i en djup lågkonjunktur förklarade i sitt tal: "Det flyger minsann inga stekta sparvar in i munnen".
Han hade ju rätt. För de allra flesta i Sverige är verkligheten att vi måste kämpa för att komma någonstans. Det är tufft ibland att få ekonomin att gå ihop och silverskedar i munnen föds man inte med.
Jag kan inte bestämma mig för om det är roligt eller bara motbjudande att de orden kom från just kungen; en man som föddes med en hel bestickslåda i munnen. Det första barnmorskan, som plockade ut honom, fick göra var att ta ut 15 silverskedar som han hade i munnen.
Det var tur att hon snabbade sig med det, för strax därefter flög den första stekta sparven in i hans mun. Det flyger alltjämt sparvar in i det kungliga gapet. Du och jag är med och betalar han och hans familjs extravaganser. Tänk på det nästa gång Madelaine är nere på en shopping/festar-resa på Franska Rivieran med sina bratsvänner.

Några av er kanske vet att Carl Philip under en kort tid efter sin födsel var kronprins. Sverige hade fram till dess manlig tronföljd. Det är därför kungen har fyra storasystrar…
Trots kraftiga protester från kungen ändrade Sveriges riksdag successionsordningen till att den förstfödda ärver tronen oavsett kön. Huxflux så blev Viktoria kronprinsessa.
Jag har funderat lite på varför kungen så bredvilligt blottade en så stockkonservativ sida hos sig själv, när han i tidens anda borde ha applåderat förändringen i jämlikhetens namn.
Igår föll bitarna på plats. Det var Jan Guillot, som i en brilliant slutreplik och med ett jätteflin påpekade, att när Viktoria har gift sig med sin Daniel och fått barn, dvs en tronarvinge, så är huset Bernadottes dagar på tronen räknade. När Viktoria och Daniels son/dotter kröns så blir ätten Westling Sveriges kungafamilj.

Jag kände hur det gick en rysning av obehag genom Sveriges rojalistled, och det kändes så bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, fast nu när de är så moderna kan ju alltid Daniel ta sin frus efternamn. Tror ni han gör det? Om de kommer till skott någon gång, alltså. (Suck, orka monarki.)

Anonym sa...

Fast utan monarki skulle vi ju missat HKH Lilians briljanta blogginlägg.

Pseudonaja sa...

Jag skulle gissa att han inte får ta deras namn. Kungafamiljen är inte speciellt modern.
Lilian får ses som en lycklig bieffekt av monarkin. :-)