torsdag 12 juni 2008

SRF 3

På väg ner till Sweden Rock Festival hände något lustigt. Vi hade stannat i Kristianstad för att fylla på bensin. Jag satt kvar i bilen eftersom jag hade huvudvärk (Jag hade huvudvärk innan jag började dricka öl! Turligt nog så botade en huvudvärkstablett och några öl mig ). I ögonvrån ser jag hur någon vinkar och gestikulerar. Jag vrider trött på huvudet och ser man på. Där står Janne "Loffe" Carlsson. Det kändes smått surrealistiskt.

Jag klev ur bilen för att höra vad det var om. Han hade svårigheter med att få upp huven på sin bil. Man kan lugnt säga att han valde den sämsta tänkbara personen för det uppdraget. Efter en stund gav vi upp och pratade lite om festivalen. Han var där förra året och ledde allsången på nationaldagen, då vi sjöng Du gamla du fria. Han skulle inte dit i år dock även om han hade gillat stämningen där.

Efter en sväng in på macken för att betala bensinen frågade han om vi var redo för SRF. Jo det är vi allt, svarade jag. Ölen står på kylning inne i husvagnen. "Hari me er pilsner? De finns väl där?"
Jo, har man en publiksuccé som Göta Kanal 2 under bältet så kanske man ekonomiskt kan fixa att dricka öl inne på festivalområdet för 49 kr styck i fyra dagar. Jag lät det dock passera. Det kändes kul när han önskade oss trevliga dagar innan han körde sin väg.

Jag vet att Loffe är känd för den breda massan som den flåshurtige lekledaren från TV-programmen från Cirkus i början av 80-talet och inte minst som huvudrollsinnehavare i de utskällda, men framgångsrika, Göra Kanal 1 och Göta Kanal 2.
Han har dock ett förflutet som trummis (och han är bra!) och spelade bl.a. med Bo Hansson och Jimi Hendrix.
Dessutom har han haft flera seriösa roller i Slas-filmer som Henrietta och Vem älskar Yngve Frej, och han är ännu bättre skådespelare i dessa filmer än i komikerfacket.

Bilden nedan tog jag på Sweden Rock Festival 2007, när vi sjunger nationalsången. Det är förresten Ronny Svensson som står längst till höger.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Eller Ronny Jotten som han också har kallat sig.

ELO då, förresten? Några rader om dem?

Pseudonaja sa...

ELO kommer att redovisas både med text och bild. Stay tuned!

Anonym sa...

Faktiskt jobbade jag med Loffe en sommar då han spelade revy i vår stad. Det var typ 1990. Jag blev hemskjutsad i hans van, han körde fort och drack öl vid ratten.
Han spelar inte bara trummor utan även trombon, f ö. Vi hade en liten fest och han stod för en del av underhållningen.

Avdelningen för bisarra saker jag varit med om.

Pseudonaja sa...

Ja, mannen verkar ju ha många strängar på sin lyra... http://kulturarbete.blogspot.com/2008/04/loffes-muchos-latjos-fun-gogo-party.html

Anonym sa...

I väntan på inlägg...

Hello telephone line
give me some time
I'm living in twiaiaialight

Wooo it's a living thing (Lilian?)
wwowoowo it's a terrible thing to lose

osv.

Anonym sa...

Underbart, Pseudonaja! Härmed kan meddelas att du klarat inträdesprovet. Extra bonuspoäng får du, eftersom du dessutom hade en story om Loffe på lager. Samt en merit som var densamma (nästan) som Ladyns.

Styrelsepost? Hm ... funderar ...