fredag 13 juni 2008

Jag vikarierar på dagis

Äntligen, tänker nog flera av er när ni läser rubriken. Jag bjuder på det.

Imorse hade äldsta dottern och jag en konflikt rörande vad man får ta med sig till dagis. Dekretet från personalen är att leksaker inte får tas med. Det blir mest en massa bråk om någon tar med någon skojig grej, som sedan ingen annan får låna.
Bra, säger jag. Låt barnen leka med grejorna som finns på förskolan. Det är ju inte så att det saknas leksaker där.
Dottern hade dock problem med att inse att visselpipan, som skulle med, kunde klassas som leksak.

Dottern: Det är ju en visselpipa.
Jag: Jo, fast du får inte ta med den.
Dottern: Varför inte?
Jag: Men det är ju en leksak.
Dottern: Det är en visselpipa.
Jag: Det är en leksaksvisselpipa.
Dottern: DUMMA PAPPA!

Väl framme på dagis hade missnöjet med att visselpipan utvidgats till ett missnöje med tillvaron i stort och dagis i synnerhet. Min vanligtvis dagisglada dotter storgrät helt enkelt.

På något vänster lyckades jag lämna av yngsta dottern på sin avdelning och kunde sedan ta itu med projektet att få stora tjejen att acceptera att bli lämnad och att bli på bra humör.

Med henne på armen vandrar jag in på avdelningen, hittar en gitarr och sedan sätter vi oss ner i soffan. Jag plinkar fram några toner och strax har jag en liten publik på en 7-8 barn som står och kikar lite blygt på håll. "Hennes pappa är här och han spelar gitarr."
Jag ropar till dem "Ska vi sjunga lite?"
Jodå, det kan de allt tänka sig och de kommer bort och sätter sig i soffan hos dottern och mig. Sedan börjar jag lite försiktigt med Bä bä vita lamm och Ekorren satt i granen, fast det hade ju inte varit jag om jag inte smög in lite ord som inte hör hemma.

Jag: Helgdagsrock åt far och Pokemon åt mor.
Barnen: Neeeej, söndagskjol ska det vara.
Jag: Hoppsan då! Och två par strumpor åt lille, lille Skutt.
Barnen: Neeej, lillebror. Det ska vara lillebror!
Jag: Oj, oj. Jag har så svårt att minnas texter. Ekorrn satt i skolan skulle plugga matte.
Barnen: Neeeej!

De älskade det. När jag försökte sjunga barnvisor med riktiga texter kom genast önskningar om att jag skulle skoja till det igen.

Dottern, som början suttit tätt, tätt inpå mig, flyttade efter en stund bort och satte sig hos sin kompis. Efter 20 minuter kände jag att jag vågade annonsera min avfärd mot jobbet.

Jag: Massor av tanter och farbröder väntar på mig där.
Barnen: Ska du sjunga där också?
Jag: Vem vet?

När jag gick så var det tio barn som stod i fönstret och vinkade.

Jag inser att jag slår mig massor för bröstet i det här inlägget, men det kändes bara så bra efteråt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul för både dig och ungarna.
Ett oväntat inslag i vardagen. Klart du skall vara nöjd!

Pseudonaja sa...

Det var väldigt roligt. Jag ler lite fortfarande.
Rapport om ELO kommer till kvällen. (Jag sprang ifrån bilderna...)

Comvidare sa...

Jag brukar också göra så där. Toka till det för dottern skull. En gång när jag skulle hämta henne så stoppade jag in ett gosedjur under tröjan och låtsades att jag var gravid. Dotterns ögon var stora som tefat och snart nog hade jag hela barnaskaran runt mina fötter. Överraskningen (och lyckan) var total när jag födde en hundvalp. Det är så roligt att medvetet göra "fel" saker. De håller ju precis på att lära sig hur allting är uppbyggt och de blir verkligen trollbundna när man kliver utanför ramen.

Så roligt att läsa om er morgon! Du verkar vara en toppenpappa! Fortsätt så!

Pseudonaja sa...

Ja, jag tror att man ger sina barn något viktigt och fint om man kan ha lite roligt tillsammans. Avsaknad av humor är ju bara så trist.
Jag hade velat se dig föda valpen. Speciellt roligt hade varit att se dagispersonalens miner. :-)
Jag måste testa att göra något liknande. Barnen ska byta dagis efter semestrarna. Jag kanske borde inleda med en förlossning på det nya stället?

"Den pappan verkar ju galen. Konstigt för barnen verkar ju hyggligt normala..."

Anonym sa...

Det är sånt man bär med sig länge, länge ju. Klart du ska känna dig varm inombords! *kramar* /Chief

Anonym sa...

Både du och ungarna nöjda - dagen gjord... Tänk om många fler skulle våga göra något sådant, eller ens ta sig tid... Hur många "slänger" inte in sina barn och ilar vidare och barnen får stå där och gråta... förhoppningsvis tröstade av personalen om de skulle råka ha tid?
Må så grankott...

Pseudonaja sa...

Jag skulle inte kunna "dumpa av" barnen annat än i nödfall. Mycket av min dag bygger på vetskapen att barnen har det bra på dagis.
Lyckligtvis har jag flexibla arbetstider och kan komma och gå som jag vill bara jag gör mina timmar.

Sus sa...

Well done, skönt med en som tänker och inte stressar iväg.. Vi lever bara en gång.

Sus