fredag 27 juni 2008

Fredagsreflektion

Jag har varit på fyra avtackningar den här veckan. Det har varit tårta, bullar, glass och en utekväll. Folk drar åt alla håll; en del frivilligt och andra efter att kvasten har gått. När sommaren övergår till höst så är det min tur.
Det råder lite av undergångsstämning. Det är skönt att i konsultrollen betrakta det hela lite på avstånd. Skaka på huvudet och sucka, när oviljan/oförmågan att anpassa sig efter verkligheten kommer på tal.

Min nye chef har smugit iväg utan att säga vare sig hej eller trevlig helg. Jag tror att han är lite skrämd av de nya medarbetare som han fick i och med omorganisationen.
Speciellt våra två valkyrior verkar få honom att darra till. Han har varken kunskap eller pondus för att mäta sig med någon av dem och nu attackerar de i flock dessutom. Lycka till, säger jag.

Det är tyst på Företaget. Alla tycks ha tagit helg och åkt hem. Utanför hör jag måsar som skriker. De har nämligen ungar på taket. Visar man sig i närheten av huset så börjar de vuxna fåglarna cirkla och skrika ilsket. Än så länge har ingen dykt mot mig, men det är väl bara en tidsfråga.

Det är tyst på Företaget. Det är som om kontoren, alla byggnader, ja kanske någon sorts företagssjäl undrar och tänker efter vad som egentligen kommer att hända, när stormen har blåst klart.

Eftersom jag inte vill störa så tassar jag tyst iväg och lämnar Företaget åt sina tankar. Nu är det fredag och ni får alla ha en riktigt trevlig helg!

3 kommentarer:

Pysseliten sa...

Idag bjöd jag på avskedsrabarberpaj men alla tog av bonushallonpajen som jag tagit med för säkerhets skull!
Hösten blir spännande, även om den ännu är ett svart hål :o

Förresten är papegojor bra roliga djur! ;)

Anonym sa...

Hej. Har för mig att det var du, Pseudonaja, som skrev så initierat på min blogg om Freddie Mercury och Queen. Det känns kul att fler har vett att uppskatta riktig musik. Just nu har jag lite bloggledigt men återkommer i juli. Du är välkommen tillbaka då. Besök gärna också Rimbloggen som snart ettårsjubilerar. Din Prinsesan Lilian-blogg är ju helt genial. Keep up!

Pseudonaja sa...

Pysselchen: Paj minsann... jag vet inte vad jag ska bjuda på. På min nya avdelning verkar några 3-literbyttor med glass vara det som konsulter ställer fram. Får se om jag rättar in mig i det ledet.

nonsensakuten: Tack för de snälla orden. Din blogg är också cool och jag kommer att fortsätta att kolla in den.
Roligt att vi är några som gillar "rätt" musik.