fredag 27 juni 2008

En kopp kaffe?

Är det någon som besökt Gran Canaria nyligen? Jag var där 1975 tillsammans med min pappa. Det kan rentutav varit min första utlandsvistelse. Det var två härliga veckor.

Ett lustigt minne, som jag har, var att det på stranden fanns en gubbe som vandrade fram och tillbaka och sålde… kaffe.
Jag kan bli duktigt kaffesugen ibland, speciellt på jobbet, vilket i och för sig kan vara en vilja att göra något annat än att jobba för en stund. Är jag emellertid på stranden så är inte kaffe något som jag längtar efter.
Det måste ju ändå ha funnits en efterfrågan, eftersom vi kan kalla honom för Pablo gick där och med hes stämma ropade ut ett muntert "Coffeeeeee, coffee, coffee, coffeeeeee!"

Därför undrar jag om det finns några strandfåglar här som gärna tar en kopp mörkrostat när solen står som högst på den blå charterhimlen? Skulle kaffe och pengar byta ägare om Pablo kom förbi din solstol?

Jag upprepar också min första fråga: Är det någon som besökt Gran Canaria nyligen?
Om ja, säljs det fortfarande kaffe på stranden? Om ja, är det enkelt svart kaffe som gäller med ett par droppar kondenserad mjölk som gäller, eller har sortimentet utökats med latte och såna grejor?

1 kommentar:

Anonym sa...

Har aldrig varit på Gran Canaria, men brukar själv ta med mig en termos de få gånger jag kommer till en strand.