måndag 23 juni 2008

Det kom ett mail...


Det kom ett mail. Någon som kallar sig qjvomldavyqieppyvv har skickat det till mig.
Det är roligt att få mail! Det känns som någon sorts bekräftelse. Någon har gjort sig mödan att skriva ihop ett personligt mail till just mig.
Nu måste jag väl i ärlighetens namn säga att avsändarens namn får mig att tveka lite. Jag gräver i mitt minne för att försöka minnas denna qjvomldavyqieppyvv. Kan det vara någon gammal skolkamrat som vill ge sig till känna och träffas för att prata om gamla minnen? Kan det vara ett jobberbjudande?

Ju mer jag stirrar på namnet ju mer spännande blir det. Bokstaven Q är ju sällan förekommande men hittas ju faktiskt i en del namn som t.ex. Strömqvist. Den här personen nöjer sig inte bara med ett Q. Han/hon har två stycken!
Jag drar därför slutsatsen att jag har att göra med en väldigt excentrisk person, som rör sig i konstnärskretsar. Min pappa känner några konstnärer, så det skulle kunna vara någon som egentligen vill ha tag på honom; kanske för att berätta om en kommande utställning eller försöka locka med pappa ut på en krogrunda.
Ett annan möjlighet är att avsändaren inte kan stava eller helt enkelt är galen. Kanske känner jag en galen dyslektiker utan att vara medveten om det.

Nu är ju titeln på brevet på engelska så det kan vara någon som jag träffat utomlands. Kan det vara den där berusade hästskötaren, vars hästar en kompis och jag hyrde för en sväng i Cape Tribulation i Australien? Fast jag kan inte riktigt förstå vad han vill så här 20 år senare.
Skulle det vara han så vill han tydligen berätta om något i hans ägo som han är väldigt förtjust i. Det ligger ju nära till hands att tro att det rör sig om någon av hans hästar. Kanske ett sto med något spralligt i blicken. Det kan ju i och för sig även vara ett dött ting. Kanske en spegel med en Elvis-siluett. Kanske en grammofon som klarar av att spela stenkakor. Kanske ett leopardmönstrat sängöverkast.

Nu har folk som kan det här med IT sagt mig att man inte ska öppna mail hur som helst. Det finns människor där ute med onda avsikter, som skickar mail till vänliga, snälla och snygga människor som jag. Därför står jag lite och väger i frågan om jag ska öppna det här mailet.
Å ena sidan vill jag gärna återknyta banden, vilka de än må vara, med min käre gamle vän qjvomldavyqieppyvv. Å andra sidan vore det ju trist om ett ilsket virus raderade mina filer, tog mina pengar och meddelade alla mina vänner att jag har rymt med en cirkus.

Jag får allt grunna lite på detta.

8 kommentarer:

Andreas sa...

Hur har det gått med mailet från din gamle vän qjvomldavyqieppyvv? Öppnade du mailet? Har han skrivit mer till dig?

Jag spricker av nyfikenhet. Uppföljning, SNÄLLA, och rym inte med nån cirkus nu....

Pseudonaja sa...

Ikväll Sölvesborg, imorgon Karlskrona...

Jag hinner inte skriva så mycket. Måste ta min allergimedicin. Har fått sån snuva av allt sågspån. Ska dessutom in just efter clownerna som gör sitt nummer nu. Jag ska uppträda tillsammans med skäggiga damen. Fråga inte vad vi ska göra...

Pysseliten sa...

Är du säker på att det är allergi, kan det inte vara visus?

Pseudonaja sa...

Jag vet inte riktigt. De polska akrobaterna har visum för att få jobba här, men det är inte riktigt samma sak, va? ;-)

Pysseliten sa...

Ahhh, har ett i tangentbordet! virusalltså...

Pseudonaja sa...

Jag testade igår kväll med ögonsalva och idag känns det lite bättre.

Comvidare sa...

Är du så galen som du låter?

Pseudonaja sa...

Jag tror att vi båda vet svaret på det. :-)