lördag 27 december 2008

Julen 2008

23 december
Skinkan, en vanlig Pigham, blev bra. Den provsmakades på sedvanligt vis med en liten snaps.

Julafton
Jag gillar jul. Visst, det kan vara stressigt också men i år var vi klara med inköpen flera dagar innan så allt kändes lugnt.
Jag var effektiv på förmiddagen och fick gjort Janssons och köttbullar. Hann susa ut och tända marschaller innan gästerna, pappa med familj, kom.
Vi hade en väldigt fin julafton tillsammans.


Årets tomte var extra stilig. Tyvärr var han något ansatt av en förkylning och tappade rösten en bit i akten och fick ursäkta sig med att han hade lovat grannbarnen att komma förbi innan de skulle gå och lägga sig. Allt detta fick jag senare berättat för mig, eftersom jag var på ett ärende samtidigt som tomten var här.

Juldagen …
… tillbringades som sig bör med ätandes av julmat och läsandes av julböcker. Juldagen var också den dagen då det som kom ur min näsa inte längre var genomskinligt utan tog en färg som minde om påsk.
Barnen lekte med sina nya leksaker. Jag fick ett par presenter som jag uppskattade mycket: Tofflor och Carl Johan De Geers Jakten mot nollpunkten. Tofflor och en bok! Jag känner mig lite gubbig.
Den klappen som berörde mig mest var en tavla med en pennskiss gjord av min farfar föreställande min farmor. Det nöp till i hjärtat, men det var inte bara en sorgsen känsla utan även en glad och tacksam känsla. Ni finns båda kvar hos mig!

Annandag jul …
… firades hos mamma och min lillasyster på Sveriges tredje största ö. Vi inledde med middag hos mamma. Barnen hade fullt upp att rusa runt och busa med kusinerna.
Kaffet intogs därefter hos lillasysters hus, som ligger på bekvämt promenadavstånd.
Lillebror bar på en stor påse och på vägen in, simsallabim, kom bekant figur upp ur den. Den berömda porslinstigern placerades bredvid ett trädgårdsrådjur - kitsch mötte kitsch.

– Utomhus? Är det meningen att jag ska vara utomhus? Då kan ni lika gärna sätta in mig i garaget igen!

10 kommentarer:

IA sa...

Nej men ska stackaren behöva bo där nu... otacksamt ;)

Howdy Sailor sa...

Vafalls??! Har du en syrra på Orust? Det är ju nästan förräderi! Och pappa på Tjörn, i alla fall sommartid? Har ni fred i familjen, Pseudo?

Kram och god fortsättning!

Anonym sa...

Jag gissar på Hisingen. Eller?

Anonym sa...

Äsch, jag gissade fel, kan jag konstatera efter en koll på Wiki.

Anonym sa...

Det låter som en högst dräglig jul, förutom förkylningen då ...

Skrattar gott åt tigern. Fick den stanna ute?

Ha en skön fortsättnig på helgerna!

Susjos sa...

Och ett Gott Slut på 2008 önskar jag dej!
Låter som en härlig jul!

Pseudonaja sa...

Howdy: Då ingen av oss har blodsband till någon av öarna så lägger vi inga speciella värderingar i valet av ö.
Själv föredrar jag Tjörn.

Pseudonaja sa...

Lady: Jag har inte hört något mer om tigerns öde. Jag återkommer när jag får en rapport.

Susjos: Gott slut till dig också!

Anonym sa...

Jag vill köpe er tiger
0703440231

Pseudonaja sa...

Hej Anonym! Är du allvarlig? Vad vill du i så fall ge? :-)