onsdag 17 december 2008

Danmark

Från Skåne är steget till Danmark inte långt. Jag gillar Danmark, men det dröjde ett tag innan jag insåg det.

Jag ägnade ganska många år åt att tycka ganska illa om Danmark. Det kom sig av att jag i mitt dåvarande arbete träffade många danskar och jag hade fått för mig att de var svåra att ha att göra med. De kan vara svåra att ha att göra med. De är inte alls lika diplomatiska som vi svenskar. Är det något som är skit så skall det kallas skit och inget annat. Det är ett ganska bra förhållningssätt tycker jag.
De har också ett tonläge i ett samtal som kan få en att tro att de är förbannade. De är inte förbannade. De låter så. Språket brukar man ju göra sig löjlig över, men danskan kan faktiskt vara ett mjukt och ömt språk också. Lyssna på klippet här nere så får ni höra.

Jag blir alltid glad över att komma till Danmark. Det är liksom lite annorlunda. Det är vackert på sina håll också. De flesta människor som man träffar är trevliga också. Ölen smakar bra.

Dansk kultur är intressant också. De gör television som är fasen så mycket bättre än det som åstadkoms i Sverige. Var det någon som såg Krönikan? Den var fantastisk. Lars von Trier har ju gjort en del lysande grejor också som Riget och Idioterna.
Gasolin med Kim Larsen är ju inte fel.
Här är en annan musikalisk godbit. Det är ledmotivet ur den danska julkalendern från 2006. Visst är den vacker?

Inga kommentarer: