lördag 18 april 2009

Eriksberg re-visited

Idag har jag varit nere på Norra Älvstranden i Göteborg. Där, på Eriksberg, bodde vi från 1996 till 2007. Jag parkerade bilen uppe vid köpcentret och tog en promenad ner till vattnet. Det kändes inget speciellt. Inte ens lite nostalgi infann sig. Jag drog mig till minnes att jag redan de två sista åren där, kände mig ganska färdig med stan. I tanken hade jag redan lämnat Eriksberg för länge sedan, när vi väl flyttade.

Det var först när jag kom ner till kajen som det kändes lite i bröstet. Jag gillade verkligen att promenera längs med vattnet. Det är något visst med vatten även om det är en älv med ganska mycket trafik på. Båtarnas dova brummande var i och för sig ganska trivsamt. Ofta kunde jag på natten höra hur någon båt var på väg in eller på väg ut. Om jag tittade på klockan så visste jag vilken båt det var.

Inne på vår gård såg det ut som det brukade. Jag pratade med några grannar och fick höra att "vår" lägenhet var till salu igen. Det var ett ungt par som köpte. Vi såg oss själva i dem och mindes hur glada vi hade varit, när vi flyttade in. De var glädjestrålande när vi skulle skriva hos mäklaren, och hade till och med tagit med sig en tårta. How about that; de hade just förbundit sig att ge oss en stor hög pengar och ville att vi skulle fira det med prinsesstårta!
Nu hade han blivit arbetslös och de hade inte råd att bo kvar. Det kändes väldigt sorgligt. Jag såg hur de satt på uteplatsen men jag lät bli att gå fram. De hade säkert berättat sin ledsamma historia tillräckligt många gånger redan.

Därefter var jag borta på gitarrmässan i Eriksbergshallen. Det var som vanligt roligt. Jag såg många fina gitarrer och några halvkändisar. Tyvärr hade jag ingen med mig. Det är alltid roligare när man kan gå ett par stycken och prata om allt som man ser.
Jag hittade en effektbox för ett löjligt lågt pris och slog till. Jag är fortfarande inte säker på vad det var som jag köpte. Jag får återkomma om det.

Hoppas att ni har haft en bra lördag.

Inga kommentarer: