fredag 11 april 2008

Vi reser några år bak i tiden


80-talet var ju ett decennium med ganska utmärkande frisyrer och mode. Som i exemplet ovan så inser man ju att alla hade kunnat byta frisyrer med varandra utan att det hade sett konstigt ut. (Eller i alla fall inte konstigare…)

Nu sitter jag här och försöker komma på vad som var typiskt 90-tal. Hur såg man ut i håret? Vad hade man för kläder? Kanske ligger det för nära i tid för att man ska kunna säga det? Ni får gärna tipsa!

Det jag minns var att rutiga flanellskjortor var inne i början av 90-talet. Man såg ut lite som en skogshuggare i en sådan. Vid samma tid så var det mycket jordiga färger: Brunt, ockra, gult osv, vilket gick igen i heminredning. Det fanns senapsgula tapeter lite här och där.
Men vad hade man annars på sig på 90-talet?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Buffalo-kängor, STORA dunjackor, jazzbyxor, uppsprayad snedlugg, bombarjacka, munkjacka med huva, tjejer hade hårmaskara i hemska färger, zickzackspänne som hårband, skinnjackor med fransar var populärt ett tag... "Grunge"-stilen, slitet, lite sunkigt ungefär som Curt Kobain.

Pseudonaja sa...

Men jag gillar ju munkjackor... Är jag 90-tal? :-s

Anonym sa...

Ja tänk om! :-) Hemska tanke.

Pseudonaja sa...

men vänta lite nu. mina munkjackor, tre st. är alla inköpta på 00-talet. Är jag efter min tid, eller bara coolt retro? ;-)

Anonym sa...

Ehhh... detta var en fråga som man kan fundera över ja! Funderar och funderar, altså. Och börjar fundera om det jag funderar fram är 80-tal eller 90-tal... Det är så mycket där som går igen - är lika, men ändå så olika. Snurrig? Hm, kan meddela att det är snurrigt i hjärnan när man försöker fundera också, hm.
Fick Dallas känslan, tantig glamour på unga tjejer, men. Ändå känns det 80-tal på något sätt, hm. Eller var det 90-talet ändå? Mycket stilettklack och kjolar som gick UNDER knät, klockade gärna och blusar... Ja, nästan tantvarning, men mer glamour... broscher, mycket smycken och än mer hårspray för frisyrens vara eller icke vara ;) Stora bösiga jeans, tror jag det var också, med mycket konstigt till... Smala upptill och i nederkanten, dock vida där emellan? Ja, det är skillnad på början av 90-talet och slutet av 90-talet också... äh, hiskeligt svårt, ju...
Må så grankott... funderar vidare ;)