måndag 21 april 2008

Argos


Inspirerad av Lottens blogg måste jag lägga in en bild av forskningsfartyget Argos, som jag hade PRAO på under två veckor i nionde klass. Det var ett riktigt äventyr för en 15-årig kille.

Under dessa två veckor var hade man med en grupp marinbiologer (institutionsmänniskor som gärna gick klädda i koftor), som tog vattenprover. Den första veckan tillbringades i vatten uppe i Bohuslän. Den andra veckan gick vi ner till Öresund och vidare in i Östersjön. Innan jag blev avsläppt i Karlskrona hann vi med en avstickare in på finskt och ryskt vatten.
Under mina veckor ombord fick jag städa, navigera, stå vid rodret, knacka rost och hjälpa till med allt möjligt.

Sista dagen ombord klättrade jag upp i masten ovanför skorstenarna. Det var högt…
Det var i särklass den bästa praktiken som jag varit med om.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har jag också skrivit lite om min fartygsprao. Din båt ser större och finare ut än min. Men jag var lika nöjd som du verkar ha varit. Ett minne för livet. Länge ville jag gå till sjöss på riktigt, men det blev aldrig så.