torsdag 10 april 2008

Min klichéskola

1. ”Man kan inte tro att detta är i Sverige”
Sagt av svenskar så fort man ser någon sorts uteliv på sommaren. Man hör det oftast på stadsfester, där både maten och ölen kostar massor och priserna ligger alltför högt.
För underhållningen står artister i mittfåran.
Min kommentar: Jo, det är just Sverige det är. Jag kan inte tänka mig något mer svenskt än att betala 55 kronor för en folköl i ett glas av plast.

2. ”Dom förstår mer än vad vi tror”
Sagt om barn eller djur med löjligt känslodarr i stämman.
Min kommentar: Om vi är medvetna om att de förstår mer än vi tror, så förstår dom väl inte mer än vi tror längre? Eller är det så att då förstår de ÄNNU mer? Man orkar inte tänka den tanken till sitt slut…

3. ”Frukt är också godis”
Min kommentar: Jag var bara tvungen att ha med den.

4. ”Skola, vård och omsorg”
Sett på var och varannan valaffisch när det drar ihop sig vart fjärde år.
Min kommentar: Avslöja valflosklerna! Sätt påståendena i motsatsförhållande; dvs ställ dig frågan: Finns det något parti som inte vill satsa på vård, skola och omsorg eller som är mot demokrati eller liknande. Knappast. Spara skogen, sluta tryck intetsägande valupprapningar (sic)!

5. ”Gilla läget”
Sagt av auktoritär figur som inte har lust (eller kan) motivera ett impopulärt beslut.
Min kommentar: I klartext betyder det: ”Håll käft och jobba!”
Är du modig så påminn om att samma chef tidigare har sagt: ”Det är högt i taket på det här företaget.”

Inga kommentarer: