torsdag 24 april 2008

Den mänskliga faktorn slår till

Jag har en bakdörr som jag kan smita in igenom och prata direkt med den skarpa databasen. Det är helt emot gällande bestämmelser men vi använder den vägen ibland för att snabbt och lätt göra ändringar.

Alltid när jag pratar direkt med produktionsdatabasen är jag extra noga med syntaxen. Man vill ju inte vara den som sänker en databas.

Nu skulle jag bara radera några rader. När man tar bort rader i en databas är det viktigt att man är specifik så att man inte tar bort allt. Jag var specifik. Jag talade om att alla rader som var äldre än ett visst datum skulle bort. Dessvärre glömde jag att tala om att det endast gällde för en viss site. "Are you sure you want to run this query?" Ett klick och all rader äldre än 14 april försvann…

Nu är det ingen katastrof, eftersom det inte var mer än kollektioner med publiceringsinformation som raderades. Alla filer finns kvar.

Dock är jag förtjänt av kommentaren som jag fick av kollegan: "Om du ska göra något viktigt så ställ dig upp. Det är bra om blodtillförseln fungerar till den delen av kroppen, som du tänker med."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ang kommentaren från kollegan, hrm...
Tänker då på din egen presentation:
"En kille med en hjärna som arbetar för mycket."
Ehhh... Ja, det är ju det med hjärnans placering då :p
Nä, jag kunde INTE låta bli, hihihi...
Må så grankott - från västvärmland

Pseudonaja sa...

Vet du, det skulle förklara mycket!