tisdag 11 november 2008

Jag minns var jag var när Bambis mamma dödades

Jag tittar in från min tillfälliga bloggexil för att hoppa på Comvidares katastrofminnen:

Jag minns var jag var när...

...jag hörde att Anna Lind mördats?
Jag hörde att hon blivit attackerad inne på NK på radion på eftermiddagen. Först trodde man inte att det var så allvarligt, och så dog hon senare på natten. Ofattbart.
Nu sitter sossarna där med Mona. Ofattbart.

...jag hörde att flygplan hade kraschat in i Twin Towers?
Slog på radion nyss hemkommen efter en föreläsning. Ett flygplan hade flugit in i ett av tornen. Man trodde att det kunde handla om en terroristattack…

...jag hörde om Princess Di's olycka?
Satt på bussen okristligt tidigt på morgonen på väg till mitt dåvarande arbete. Chaffisen hade på radion. Det verkade handla om Prinsessan Diana men jag fick inte ihop detaljerna.
När jag kom fram till jobbet så fick jag hela storyn.

...jag hörde att Olof Palme mördats?
Jag var på skidweekend i Sunne. Radion (alltid radion) stod på men det var något konstigt med det som sades. ”Jag tror att det har hänt en stor olycka eller något” sa mamma.
Jo, så var det ju.

5 kommentarer:

Howdy Sailor sa...

Min expojkvän (brittisk) var på sin syrras bröllop dagen så Diana dog. Han sa att det var lite konstigt att partaja då.

Anonym sa...

Jag minns känslan när jag på eftermiddagen såg Twin Towersattacken på TV. Jag tänkte att det var tredje världskriget och att det var vår tur nu. Jag undrar ibland om jag hade rätt, tiden får visa det.

Anonym sa...

Vad läskigt! Vi hade en middag igår och pratade precis om samma saker, men vi tog upp dessa katastrofer:
1) Olof Palme
2) Estonia
3) Discobranden i GB
4) WTC 11/11
5) Anna Lind
6) Tsunamin

Det är lite som att dessa katastrofer har blivit 2000talets spökhistorier som skrämmer skiten ur oss. Hemska saker att berätta om när solen går ner.

IA sa...

Ja hallelulja vad ska det bli av världen?? Ända sättet är att försöka stoppa det!

Jag var på väg till skolan den där dagen när budskapet nådde mig att Anna lind hade avlidit.. Märkligaste av allt den dagen var att jag skulle redovisa ett politiskt arbete om dom kvinnliga profilerna i politiken.... Märkligt!

Anonym sa...

Jag var i skolan där jag jobbade och en av rektorerna kom gående i korridoren med tunga steg och sorgsen min. Jag förstod direkt och frågade om hon var död. Han nickade till svar. Hela kollegiet samlades i personalrummet en stund. En av lärarna grät så mycket att jag var tvungen att fråga om han kände Anna Lindh personligen, men så var inte fallet. Han var bara bestört över det hela. Sedan gick vi till eleverna och berättade att utrikesministern hade dött av sina skador. Jag berättade för dem hur det hade varit när Olof Palme mördades.