lördag 13 juni 2009

Vad är det värsta som sagts på en firmafest?

Säkert har de flesta av er varit på firmafest. Antagligen har den föregåtts av någon sorts löjlig ursäkt för att sedan kunna ha roligt: Studiebesök, Powerpointpresentation av chefen eller någon halvtrist workshop. Alla vet dock vad som hägrar: En kväll med arbetskamraterna, då mat och framför allt dryck är gratis.

Ju längre kvällen går desto mer frimodiga blir arbetskompisarna och du själv. Sanningar sägs, erbjudanden om lite "skoj" framförs och en del svårtolkat fyllesnack når ointresserade öron.

Jag vill veta det värsta/roligaste som sagt på en firmafest. Det finns två kategorier:
- Det du hört någon annan säga
- Det som du sagt själv

Man bör också berätta om vilka eventuella följder dessa alkoholdoftande utrop fick; kärlek, omplacering, uppsägning etc.

Jag börjar givetvis!

Det dummaste/roligaste som jag hört någon annan säga:
Detta var på min tid på det stora familjeföretaget i Göteborg. Jag tror att vi för omväxlings skull var hemma hos någon. Annars var vi oftast ute på krogen eller ombord på någon båt.
Till saken hör att det på detta företag fanns ganska många bögar. Det var till och med så att i mitt team var tre av de sex killarna bögar. Vi andra tre var alla upptagna.
Detta fick en promillestinn och kärlekstörstande, kvinnlig kollega att besviket utbrista framåt småtimmarna:

– Fan, varför har just vi fått så många fags? Jag vill ju att mina jobbarkompisar ska vara intresserade av mina bröst och mitt kön! (Sagt på en mycket bred göteborgska.)

Vad hände sedan: Inget alls. Alla bögar fick vara kvar. Den kvinnliga kollegan åkte hem till sin familj. Det som sägs på firmafest stannar på firmafest.

Det dummaste som jag sagt: Jag frågade på en annan fest en kvinnlig kollega:

- Var tänker du sova inatt?

Det var inte menat som en invit. Det var enbart en artig fråga, eftersom jag visste att hon bodde ute i tasselmarkerna och skulle ha svårt att ta sig hem. Jag hade inte ens en ledig sängplats att erbjuda. Det var bara ett tafatt försök att konversera.
Jag hörde dock att det lät värre än vad det var tänkt, och på hennes blick såg jag att hon var besvärad.
Här ska jag erkänna att jag inte var helt nykter, om ni nu trodde det. Det kan ha varit anledningen att jag ställde exakt samma fråga tio minuter senare, när vi möttes i baren. Nu såg hon jäkligt sur ut och jag lommade iväg och skämdes över min bristande sociala kompetens.

Vad hände sedan: Inget alls. Hon var sommarfågel och försvann iväg till ett av de andra kontoren. Vi sågs aldrig mer, tack och lov!

Nu är det er tur att blogga om saker som helst inte borde ha sagts; jobbarkompisar emellan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Thihi...det här var en rolig utmaning. Jag ska minsann fundera en stund och försöka svara på den lite senare. Man vill ju inte avslöja för mycket...hrmm.

Kristina af Knusselbo sa...

Det ryktas om en företagsledare här i stan - att varje firmafest skällde han ut och sparkade personalen när han blev full. Sen fick han lov att ringa och återanställa dem dan efter... men jag vet inte om det är helt sant.

Anonym sa...

He he he...
Här är en av mina blunders:
Vi var ut på krogen och alla var himla glada i hågen. En kollega tyckte att jag och Magnus skulle ta och bli ihop... Hon tyckte vi var som gjorda för varandra och det vore dumt att inte göra något åt saken...
Utan att riktigt tänka efter så gjorde vi som hon sa och gick hem till mig. Men vi var lite väl pikalurviga för att orka göra annat än att sova och på morgonen efter så glodde vi bara på varandra från varsin sida om kudden. Det enda jag kunde säga var:
- Jaha *bakfullssuck*
Det var den avgörande dödsstöten och inget här i världen kunde ha fått oss att låta det hela utvecklas till något "nära". Ett helt år undvek vi varandra och höll en artig men distanserad distans.
Jag tror båda kände att det var jobbigt att vi hade låtit oss koplas ihop av kollegan som under hela året trodde vi var på "g". Men ingen av oss avslöjade för henne att vi inte blev ihop... hon hölls på halster, och falsk förnöjsamhet. :)

Howdy Sailor sa...

"Nice tail", sa jag till kollegan som jag egentligen inte kände, när jag menade "Nice tie". Egentligen ingen större grej men jag rodnade länge.

Pysseliten sa...

Karlsloken kom slokörad hem från en firmafest där han haft trevligt vid baren med någon av damerna. Till slut insåg hon att han både var gift och nöjd med det och avslutade konversationen med: "Här kan man ju inte stå och ödsla tid på med Återvändsgränd!"
Ha! Jag är gift med en Återvändsgränd, DET tycket jag är roligt!!

Pseudonaja sa...

Tack för era bidrag. Jag tror att Paljettenq "vann". :)