onsdag 2 december 2009

TVs kalender

Årets julkalender på TV har fått ett blandat mottagande. Det som är lite festligt är att alla andra barnprogram, som visas resten av året, passerar utan att en endaste journalist skriver en rad. Annat är det med julkalendern.
Sällan är den ju lika bra som någon av de klassiska julkalendrarna, som t.ex. Trolltider och Teskedsgumman. Finns det förresten någon som över huvud taget kommer ihåg Teskedsgummans kalender eller är det kanske en sort myt, en julkalendrarnas Shangri-La? Det är ju annars just den som brukar vinna omröstningar om vilken kalender som varit bäst.

Mina barn älskar årets kalender och 6-åringen älskade även förra årets kalander, som En man med ett skägg hade ett ganska stort finger med i. När allt kommer omkring så är det ju för barnen som programmen är till för och inte för medelålders TV-recensenter.

Om jag trots detta ska drista mig till att välja en favorit bland senare års produktioner så blir det Höjdarna. Det var rar, tycker jag.
Har du någon favorit?

5 kommentarer:

Isidor sa...

Jag tyckte verkligen om fjolårets kalender. De lyckades med det fantastiska att göra något som både jag och sonen tyckte om.

Väldigt få lyckas med barnprogram som både barn och vuxna gillar. Trazan och Banarne är en annan klassiker som också lever upp till det...

Pseudonaja sa...

Isidor: Trazan och Banarne håller fortfarande. Kalles klätterträd också.

Nonsensakuten sa...

Pomos Piano är oerhört grym. Tisdagar 18.00 i SVTB...

Ulrika Good sa...

Om jag inte minns fel (århundradets besserwisserinledning på en konversation) så sorterar Trazan och Banarne under avdelningen Jullovsmorgon. Men visst var dom bra! Beppe hade en annan minnesvärd jullovsmorgon, även om det var så hiskeligt länge sedan att minnet trots allt är en smula blurrigt. Men visst var det med Beppe Scooby Doo introducerades?
Annars var Julens Hjältar en kanonkalender. Vi har alltid en julhund i granen sedan dess.
Mina barn gillar även Greveholm starkt.

Pysseliten sa...

Jag gillar nog julkalendrar som jag kan följa i allmänhet, men Greveholm, Jul i Kapernaum och Julens Hjältar är favoriter bland moderna kalendrar. Trolltider är min absoluta favorit, men den gick ju när vi var små!