lördag 30 maj 2009

Radiohead - OK Computer


Jag har ganska länge gått och funderat på hur Radiohead låter. Visst, svaret finns ju bara några musklick bort, men jag har ändå inte kommit mig för att kolla.
Skivtipset som jag fått är att deras OK Computer är en bra introduktion. Den skulle också vara den skiva som ligger närmast min musiksmak.

Igår råkade jag springa på den i en affär. Den kostade inte många tior. Jag slog till.

Nu känner jag mig lätt avslagen. Jag har spelat OK Computer två gånger och jag är inte det minsta imponerad. Jag har suttit här och skrivit och lyssnat på skivan, men flera gånger kommit på mig med att längtansfullt sneglat på IQs Frequency som kom med posten tidigare i veckan. Den är grymmebra. OK Computer är inte grymmebra.

Finns det några Radiohead-fans där ute? Ger jag upp för tidigt? Vad bör jag lyssna efter?

6 kommentarer:

Tesa sa...

Jag började gilla Radiohead först ordentligt efter skivan In Rainbows när jag råkade hitta en som jag föll stenhårt för. Och då hade P försökt få mig lyssna på dem i säkert 6-7 år innan.

Så prova först
Jigsaw Falling into place
15 step
Videotape
All I need

sen hittade jag övriga godingar som
Street Spirit (fade out)
High and dry
The bends

Nu lyssnar jag på det mesta av deras musik.

Tesa sa...

Obs... de har en Best of Radiohead. Där kan du bland annat hitta de tre sista om du nu vill provlyssna.

Pseudonaja sa...

Tack för tipsen, Tesa! Jag ska fortsätta lyssna. Jag ger inte upp så lätt.

John Eje Thelin sa...

Starka melodier, snygga arrangemang och en orädd attityd till hur man "ska" göra musik (jag gissar att Paranoid Android är den första listsingeln med ett sjutaktsparti sedan Pink Floyds Money).

OK Computer är bron mellan indierock-Radiohead och experimentella Radiohead, och även om den har status som en modern klassiker och inehåller många starka låtar, så lyssnar jag personligen oftare på både The Bends, Kid A/Amnesiac (som jag räknar som en dubbel-cd) och In Rainbows (15 Step är bland de svängigaste femtakter som gjorts iom modern Rock).

Howdy Sailor sa...

Vår åttaåring blev till på en Radioheadkonsert.

Pseudonaja sa...

Howdy: Antingen var det en väldigt bra konsert eller också så var den usel.