tisdag 9 februari 2010

Wake up and smell the roses

Det ryktas att Guns N’ Roses är klara för Sweden Rock Festival; festivalen som gör mun-mot-mun-metoden på band, vars karriärer sett bättre dagar.
I fallet Guns N’ Roses så vore ett vila i frid vara på sin plats. Av den klassiska line-upen återstår idag endast den lätt retarderade sångaren Axl Rose och han fortsätter att byta ut musiker ett par gånger i veckan.

Ärligt talat, inte ens i början av 90-talet så var väl Guns N’ Roses något att hänga i hårdrocksgranen? Jag minns You could be mine som en häftig låt, men det är nog mer tack vare att Arnold var med i videon, (Han borde ha öppnat eld mot bandet!) och Paradise City hade ett häftigt riff men resten var bara skräp.

Av de riktigt stora hårdrocksbanden utnämner jag härmed Guns N’ Roses som det mest överskattade.

6 kommentarer:

Isidor sa...

Nu är vi plågsamt oense. Jag har iofs vag koll på din smak, och den är långt från Guns n Roses, men jag vill nog hävda motsatsen. Av all hårdrock från 80-90-talet, kan de vara de mest underskattade.

Att Axl Rose är ett mongo hör inte hit. Det är min personliga uppfattning att hans senaste platta (av Guns n roses? suck) var ruggigt bra, fast det satt långt inne att erkänna det.

Men vi är överens om att det är något fel på honom.

SÅDESÅ! :-P

Pseudonaja sa...

När det begav sig så hyllade "alla" Guns n Roses. Det var mest det jag tänkte på.
Numera så betraktas dom nog med viss skepsis, om det är det du menar med att dom underskattas. Kanske om den där comeback-skivan hade kommit ut lite tidigare...

För övrigt kan jag bara säga grattis. Det är alltid roligare att gilla något än att inte göra det.

;)

Nonsensakuten sa...

Fast man kan ändå inte ta ifrån honom hans speciella egenskaper, det som gör honom till en rockhistorisk sångare (skrikandet, känslan av paranoia på scen).
En ikon, helt enkelt. Därmed inte sagt att han är en bra sångare men...en stark gestalt är han allt..

Isidor sa...

Jag kan onekligen hålla med om att Axl Rose ensam inte är guns n roses, annat än till juridik och varumärke.

Det tog hysteriskt lång tid att få ut plattan. Fast jag tyckte väldigt mycket om den när jag hörde den. Till slut.

Och det finns ett skäl till att ALLA hyllade dem när det begav sig.

Pseudonaja sa...

Isidor: Kommer du till Sweden Rock? I så fall måste vi dricka öl ihop.

John sa...

Håller med. Axl Rose låter som om nån nyper honom i pungen och dansar som en dyslektiker läser, Slash är otajt så inihelvete, låtmaterialet är med ytterst få undantag klichéspäckat, lättköpt och asdumt.

Ett Sven-Ingvars för folk som tror att de vet vad rockenroll är.