fredag 20 november 2009

Telias kvarnar mal långsamt

Vi är utan fast telefon sedan mer än en vecka tillbaka. Telia menar att det handlar om ett kabelfel mellan vårt hus och stationen. Jag antar att sånt inträffar ibland. Vad jag dock inte förstår är varför det måste ta en dryg vecka att komma tillrätta med problemet. Efter en stunds grubblande kommer jag fram till att det kan röra sig om följande orsaker:

En jag rättar-mig-själv-förklaring
Eftersom jag bor långt, långt inne i skogen i det sista huset på vägen så tar felsökningen tid. Nu bor jag inte långt, långt inne i skogen utan i utkanten av ett samhälle och telestationen ligger ca 300 m från huset, så jag avskriver den förklaringen omedelbart.

En utomjordisk förklaring
Aliens kidnappar all Teliapersonal som skickas ut för att laga min lina. Detta är förvisso föga troligt, men kan inte helt uteslutas. Det skulle ju med ens förklara varför skiten fortfarande inte funkar. Vågar man hoppas på att ET reparerar kabeln? (Han behöver kanske också ringa…)

En galen förklaring
När jag felanmälde så ringde jag fel. I andra änden fanns någon som låtsades arbeta för Telia. Det finns väldigt många konstiga människor så det kan inte uteslutas.

En filosofisk förklaring
Vi lever i parallella världar, Telia och jag. I den andra världen har min telefon reparerats för flera dagar sedan. I den världen är godis gratis och det är sommar året om.

Jag är trött på Telia.

5 kommentarer:

Telia Kundservice sa...

Hej!
Mitt namn är Liza Öfverström och jag jobbar inom Telias kundtjänst.
Tyvärr så är det så att ett kabelfel kan dra ut på tiden.
Men om du vill så kan jag titta lite på ärendet.
Du kan återkomma till länken nedan om du vill ha min hjälp.

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Med vänlig hälsning
Liza Öfverström
Telia kundservice

Isidor sa...

Det kan också vara så att du tjatat för lite. Någon som bara ringer och felanmäler och sedan inte tjatar, är sannolikt inte en rättshaverist. Du kommer inte att bråka lika mycket som den som ringer två gånger om dagen och undrar hur det går, och alltså får du vänta tills de inte har något bättre för sig.

Jag planerar att helt kallt säga upp mitt fasta abbonemang och ha bara mobiltelefon.

Och även om just Liza här verkar vara en ovanligt trevlig prick och min svärmor jobbar där, så kan det nog inte sägas gälla företaget generellt.

Pysseliten sa...

Åh, tack för potentiella felkällor, jag tänker applicera dem direkt på Comviq! Jag kommer alltså förmodligen inte byta upp mig nu när jag lämnar Telia. Förvisso gäller det mobila abonemang, men man undrar när dotterns telefon står registrerad på Frans Jönsson enligt Comviq, men på Gry enligt Telia och när Comviqs telefonkö är mer än 20 minuter lång, trots att 500 personer sitter i deras kundservice!
Förresten IMPAD av Telias uppsökande verksamhet!! (se komm. ovan)

Anonym sa...

Jag tycker du ska utvärdera tiden du var utan fast telefoni och ta en funderare på om du/ni verkligen behöver den?
Jag tycker allt har blivit billigare och enklare genom att säga upp den fasta telefonen för tre år sedan.

Anonym sa...

lart mycket