lördag 9 januari 2010

Hejdå SAAB?

Alla som gjort ett försök att sälja t.ex. en bil eller mobiltelefon över annons på Blocket eller liknande, vet att merparten av de som hör av sig och är intresserade sällan förfogar över likvida medel för att köpa det du erbjuder; dvs de saknar pengar. Likväl vill de på något knepigt vis att köpet ska gå igenom. Följande "lockbeten" brukar användas:

  • Pengar finns men de kommer "senare": "En kusin är skyldig mig massor av pengar".

  • En del av betalningen kommer att ske med smycken (och mycket värdefulla sådana…)

  • Genom prutning av priset ner till ca 20 % av det som du vill ha.

Jag får flashbacks av dylikt jidder när jag för turerna kring SAABs eventuella försäljning. Det ringer en massa idioter som vill köpa företaget, men pengar verkar saknas.

Jag undrar också hur små Kungsägg och deras nederländska motsvarigheter ska få SAAB på fötter när GM försökt i decennier.
För trots allt; hur snygga SAABs bilar är så är det alltför få som vill köpa dem. Det har varit läget under de senaste 20 åren med undantag av två sketna år. Just under dessa två år gick SAAB med vinst. Annars har det varit röda siffror hela vägen.
Om någon driver en rörelse men inte säljer tillräckligt så har rörelsen inget existensberättigande. Punkt slut… (och i fallet SAAB; tyvärr. Själv tycker jag att Volvos skittråkiga bilar hade varit värda ett sämre öde…)

1 kommentar:

Pysseliten sa...

Håller med dig! För mig är det obegripligt att stadssekreteraren ska åka till GM för att "prata"! Om vaddå? Snacka om att kasta tid och pengar i sjön! Det borde ha pratats mer för ett år sedan.