torsdag 28 januari 2010

Bruka burka eller inte?

Först en kort bakgrund:
I "originalkoranen", dvs den på arabiska står det något i stil med att män och kvinnor ska klä sig sedesamt. Emellertid saknas närmare beskrivningar om hur sedesam klädsel ser ut.
I Islams hemland, Saudiarabien, har man tolkat det så att både kvinnor och män i klä sig i fotsida dräkter.
När man sedan skulle översätta Koranen till andra språk, t.ex. de europeiska språken, så har översättarna tagit sig friheten att vara mer specifika. Ja, nu är det plötsligt kvinnorna som ska vara mer strikt klädda än männen. Det talas om huvuddukar och dylikt. Man har helt tagit chansen att trycka till kvinnorna med ursäkten att det handlar om religion.
Känns det måhända bekant?

Därför tycker jag att det är trist att se kvinnor i burka. Jag tycker att det är patetiskt att det finns de muslimer som tar strid för att kvinnor i burka ska kunna undervisa barn, och att det dessutom finns icke-muslimer som anser att detta inte är ett problem.
Jag tycker också att det är beklämmande att se familjer på bussen en extremt het sommardag, där mannen och sonen klär sig såsom folk gör mest på sommaren, dvs i kortärmat och shorts, medan hustrun och dottern går i heltäckande kläder.

Men… att införa förbud mot burka känns som fel väg att gå. Ett klädesplagg är just bara ett klädesplagg. Vill man komma åt det egentliga problemet så behövs det nog mer än så.
Dessutom, skulle jag hänga en filt över mig, klippa hål för ögonen och sedan traska ut på stan; skulle jag då bryta mot burkaförbudet, eller skulle endast muslimska kvinnor omfattas?
Det är sällan saker är så enkla att de går att fixa i en handvändning.

4 kommentarer:

Comvidare sa...

Vi är helt överens du och jag. Det är skönt att veta.

Ha så kul i Stockholm (fast det menar jag bara halvhjärtat...jag saknar nämligen mig själv i det sammanhanget).

Pseudonaja sa...

Tack, vi kommer att sakna dig!

Nonsensakuten sa...

Eller så går man omkring med en platt-tv över huvudet, en så kallad dumburka.

Pseudonaja sa...

Nonsensakuten: Ha ha!