För några år sedan åkte jag med en buss, vars förare körde såsom han hade polisen efter sig. (Vilket han borde ha haft. Läs vidare!)
Vi åkte på leden västerut från Frölunda och jag insåg ganska snabbt att det här skulle bli en händelserik utflykt. Vi körde om så gott som allt som gick att köra om, och låg väl i 80-90 snarare än de 70 km/h som var tillåtet.
Inne i Gnistängstunneln gör dock chauffören en omkörning för mycket. Jag tror inte mina ögon när han påbörjar en omkörning av ett extra brett fordon. Lastbilen har en följebil bakom och en stor skylt som just varnar för extra brett fordon. Lik förbannat ska vår busschaufför köra om.
Det går bra tills vi nästan är förbi. Då dunsar vi in i lastbilen och sedan ut mot bergväggen på andra sidan. Först spricker en sidoruta och sedan flyger en sidospegel av. Här borde det varit läge att stanna och kanske kolla om lastbilen hade några skador. Chauffören far vidare mot nästa hållplats, Kungssten, utan att stanna eller ens kommentera det inträffade.
Vid hållplatsen var det emellertid en kvinna som hade synpunkter på resan. Hon sa antagligen det som vi andra tänkte och fick en ordentlig utskällning på ett språk som ingen av oss förstod.
Inte heller rapporterade han olyckan utan körde vidare med en sidospegel mindre.
I mitt mail till Västtrafik redogjorde jag för vad som hade hänt och ställde också frågan om jag någon mer gång skulle behöva åka i en buss framförd av denna totalt inkompetenta förare.
Svaret var ett menlöst ”så här får det inte gå till”. Jag mailade igen och bad om återkoppling om vilka åtgärder som skulle bli aktuella mot chauffören. Svaret blev nu: ”Vi har ingen möjlighet att återkomma i detta ärende.” På svenska betyder det: ”Han får en mild tillsägelse och sedan kan han köra buss så mycket han vill.”
Bara en kort tid senare åkte jag buss 16 från Hisingen in mot staden. Chaffisen pratade under hela resan i sin mobil. Framme vid Nils Erikssonsplatsen gick jag fram och frågade in genom framdörren om han var medveten om Västtrafiks policy om mobilförbud vid körning. Som det fina ansikte för Västtrafik utåt som han var, stängde han dörrarna utan att säga något och körde vidare; alltjämt med mobilen tryckt till örat.
Ny kontakt med Västtrafik gav samma svar som när bussen klämts i tunneln.
Nu när alltfler har mobiltelefoner med kameror som kan ta både bilder och spela in filmsnuttar, så är det inte lika lätt för dessa usla förare och det lika usla Västtrafik att blanda bort korten. Lägg sedan till sociala medier och plötsligt kanske Värsttrafik inser att man är till för oss och inte tvärtom.
Länk till aktuell händelse.
Sedan kan man ju alltid prata om det nya, obegripliga biljettsystemet...
Australienbloggen flyttar till Vagabond
11 år sedan
9 kommentarer:
Mycket intressant det du skriver om västtrafiks brist på återkoppling. De skiter helt i att bestraffa och göra vardagen tryggare för sina passagerare - tyvärr!
Jag tror att man i många fall nöjer sig med en tillsägelse och det är ju inte som du och jag vill höra från Västtrafik när vi ber om en återkoppling. Därför mörkar man.
Anledningen till att man inte tar i med hårdhandskarna tror jag är följande:
1. Det är svårt att hitta busschaffisar nu för tiden. I slutet av 90-talet blev trafikföretagen mycket tuffare i sina upphandlingar, dvs absolut billigast fick kontraktet. Det innebar givetvis sämre villkor för bussförarna, som sa upp sig på löpande band och öppnade eget eller tog anställning på långfärds- och turistbussar. Nu fick man plocka in i stort sett allt som med näppe hade klarat en busskortsutbildning bekostat av AMS och långt ifrån alla höll samma standard körmässigt eller servicekänsla som de som hade slutat.
En gissning är att man fortfarande måste vara rädd om de få chaufförer man har.
2. Om man nu som vi tycker, och kanske även i vissa fall Västtrafik och de företag som kör för Västtrafik också tycker, att det ska ge avsked på grått papper om man missköter sig så kapitalt som i ditt och mitt exempel, så är det ändå inte speciellt enkelt. Det är nämligen väldigt svårt att få någon kickad i Sverige pga att man har gjort ett dåligt jobb. Det finns starka fackföreningar som bevakar sina medlemmars rättigheter och de rycker ut med allt de har. Även i solklara fall kan en arbetsgivare visserligen få rätt att säga upp den anställde, men med X antal månadslöner som plåster på såren. Alltså är det billigare att bita ihop och låtsas som att det som hände var en olyckshändelse som inte kommer att upprepas. Dessutom slipper man jaga en ersättare (Se punkt 1) :)
Västtrafik gör helt rätt. Folk är duktigt att ljuga och hitta på allt möjligt, som i detta exempel. Varför ska chaufförerna bestraffas för något de inte har gjort (eller iaf något som inte går att bevisa)? Om bussen har fått några skador, kommer personalen på garaget upptäcka dem och fråga föraren. Ni behöver inte lägga er i vad vi gör.
Jag är glad att jag kan GÅ till jobbet (när jag inte är föräldraledig längre, alltså). Å ena sidan när jag ett visst hat mot Västtrafik över lag, de är kassa! Å andra sidan är det resultatet av en helt horribel trafikplanering. Jag bor mitt i city, jobbet befinner sig i stadens mest centrala industri-/företagsområde. Att GÅ dit tar mig 35 minuter. Att åka kollektivt tar 40 minuter som minst och då måste bytet matcha perfekt. (Att ta bilen tar max 10 minuter.) Mitt i stan! Och man vill få folk att åka kollektivt... snigelfart nej tack, jag går ju fortare. T-t-t-t-t.
KG: Tack för att du bekräftar min teori på flera plan än du antagligen ens själv anar.
Läs nu långsamt genom det jag skrev en gång till, fundera sedan på vad jag menar och försök sedan skriva ett svar som handlar om och bemöter det som du just har läst.
Lycka till!
Michaela: Det där känns igen. När jag bodde på Eriksberg och jobbade på Volvo så tog det mig 12 minuter dit med bil. Med Västtrafik tog det 40 minuter. Ibland föreslog Reseplaneraren på deras hemsida att jag skulle åka över till Kungssten för att byta buss där för vidare resa ut mot Volvo; dvs en sväng över till fastlandet för en resa inom Hisingen. Man kunde inte ha skrikit det tydligare: "TA BILEN!".
Hej Pseudo. Såg ditt inlägg på den andra bloggen om detta. Tänkte att du skulle finna denna länk intressant. Det är detta som denna "Roberth" råkat ut för, så man förstår att han är bitter:
http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.778664-avskedad-overens-med-sura-kommun
Att han sen är SD-politiker är inte förvånande. Fortsätt skriv, alltid trevligt att läsa andras kloka tankar.
Seastream: Tack! Trist att vissa individer tar chansen att måla en SD-valaffisch i bruna färger så fort någon nysvensk gör bort sig. Framför allt var det ju en busschaffis som klantade sig, och det är det som skall diskuteras. Etnicitet är ointressant i detta fallet.
Jag följde tråden på Flashback och såg vilken sorts porrsurfning sverigedemokraten hade ägnat sig åt. Usch och fy! Han borde gömma sig under en sten istället för att skriva på nätet...
Jag är så trött på Västtrafik att jag inte ens orkar gå in på detaljer.
På tal om inget så är våren här och våra slingrande vänner börjar visa sig i solen i skogbackar. Jag lyckades fånga några på bild och har med ett bar bilder i min blogg.
Skicka en kommentar