torsdag 13 september 2007

Klädsel på jobbet

Jag har funderat lite på hur folk klär sig här på jobbet. Det finns en dress code men i ärlighetens namn så har jag ingen koll på den. En sak vet jag dock och det är att jeans inte är tillåtet. Jag har jeans nästan varje dag. Det har många kollegor här också.

Jag har kommit fram till att klädseln är en liten indikator på hur säker man är på sig själv och sin position. Vi har ett gäng som klär sig som uteliggare; mysbyxor (lätt smutsiga), kofta och träskor. Om man klär sig på det viset så måste man vara mycket trygg i sig själv. Med tanke på att dessa människor arbetar med stordatorer, så kan man förstå att dom sitter säkert. Det finns inte så många längre som kan den tekniken. Antagligen så skriver dom vid löneförhandlingar en summa på en lapp och lämnar över till chefen, och så blir det så.

I andra änden av spektret så hittar vi dom som alltid går i kostym och slips (eller dräkt om man är tjej). Detta är karriäristerna, som utåt ger ett självsäkert intryck men förmodligen sover sämst av alla här. Varför då chansa med kläderna? Bäst att klä sig som om man redan befann sig i företagstoppen.

Jag befinner mig någonstans i mitten då…

Inga kommentarer: