måndag 10 december 2007

Ett doftattentat

Jag har ormar hemma. Det jämte musiken är mitt största fritidsintresse. Ormar måste äta ibland. För det mesta ger jag som möss och ibland kyckling. Jag använder enbart dött foder. Det är en myt att man måste ge ormar levande djur.

För några år sedan skulle familjen fira jul i Skåne. Samma dag som vi skulle åka kom frun hem med fem ännu ej utslagna hyacinter. "Det kommer att blomma lagom till vi kommer hem och vi kommer känna den underbara doften när vi öppnar dörren."

När vi sedan kom hem den 27 december och öppnade dörren…
Jag kan inte med ord göra den stank som slog emot oss rättvisa. Det luktade död och förruttnelse. En sekund senare insåg jag var lukten kom ifrån.
Jag hade samma förmiddag innan vi åkte till Skåne tagit fram fem möss ur frysen och lagt dom på en tidning ovanpå en ljusramp i ett av terrarierna. Tanken var att dom skulle ligga där och tina och sedan skulle jag mata mina skyddslingar innan vi åkte. Jag hade glömt mössen totalt.
Inne i ormrummet var stanken så tät att ögonen tårades. Där på tidningen låg fem möss. Dom hade jäst upp till nästan den dubbla storleken och såg ut som pälsklädda klot.
Snabbt fick jag ner eländet i en påse som jag omedelbart gick ut och slängde.

Det behövdes tre timmars idogt vädrande innan man kunde ana att det faktiskt stod fem blommande hyacinter i lägenheten.

Inga kommentarer: