torsdag 20 mars 2008

Byxa på trekvarten

Då en kille i 12-årsåldern avstängts från skolmatsalen, eller bamba som vi säger i Göteborg, debatteras det huruvida det var riktigt och om det ens är lagligt enligt skollagen.
Problemet är att han har byxorna så långt nere att han "sitter på kalsongen i matsalen". Ja, jag tänkte också att det vore bättre om han satt på stolen, men nu ska vi inte vara lingvistiska elitister när ett så viktigt spörsmål diskuteras…
Skolans rektor anser att det är ett trivselproblem och ohygieniskt, eftersom som man äter i matsalen, och att "även om Alexander säkert har rena kalsonger, så måste vi sätta en gräns någonstans."
Just som gränssättare har skolan en viktig roll att spela. Emellertid kanske man får välja sina strider. Jag kan tänka mig områden som är betydligt mer angelägna.
Sedan tycker jag ju inte att det är det minsta snyggt att visa kalsongerna. Dock är inte mitt obehag så stort att jag är beredd att ställa mig på barrikaderna tillsammans med rektorn. I efterhand ter sig dessutom dessa förfasade utrop som ganska löjliga. När killar på 60-talet lät sitt hår växa upprördes folk också. Nu ska vi väl i och för sig inte tro, att alla om några år kommer att bära sina byxor en bit ner på baken. Vi ser inte början på en ny byxnorm. Detta är ett mode som kommer att blåsa över för att sedan kanske komma tillbaka osv.

Byxnorm är ju förresten ett roligt ord. Byxorm är också ett roligt ord med en helt annan betydelse.

Det finns ju ett sätt för skolpersonal att åtminstone lokalt effektivt ta död på detta mode: Bär era byxor långt nere. Jag lovar, det finns inte en elev som vill gå klädd som sina lärare.

En grupp som äntligen klär sig helt rätt är långtradarchaffisarna. Där har vi en yrkesgrupp som är intimt förknippad med gällivarehäng. Undrar om träskor och hästjazz* kommer att bli lika hett? Hoppas inte…

Förresten så korrigerar MS Word gällivarehäng till gällivarehänt vad nu i hela friden det är.

*Country

Inga kommentarer: